Wiek biologiczny to wynikający z metryki wiek organizmu. Wiek metaboliczny - to z kolei rzeczywisty wiek organizmu, określający jego aktualne zużycie, proporcje, stan i kondycję oraz pokazujący tempo metabolizmu. Często jest wyższy lub niższy od wieku człowieka.


Zgodnie z zasadami savoir vivre - nie powinno zadawać się pytania o wiek, zwłaszcza kobietom. I choć nie można oszukać metryki, to można odmłodzić swój organizm - poprzez zdrowe odżywianie oraz troskę o kondycję psychiczną i fizyczną. To właśnie te parametry (między innymi) składają się na wiek metaboliczny, który określa rzeczywisty stan naszego organizmu. 


Wiek biologiczny a wiek metaboliczny


Wiek biologiczny to wynikający z metryki wiek organizmu. Z kolei wiek metaboliczny pokazuje jak bardzo zużył się organizm danego człowieka i w jakim jest aktualnym stanie. Niejednokrotnie wiek metaboliczny jest wyższy lub niższy jak wiek metrykalny (wiek biologiczny) ciała. Można porównać go do przedmiotów, które kupione w tym samym czasie (lecz używane przez inne osoby), po kilku latach mogą być w zupełnie innym stanie. Im niższy wiek metaboliczny, tym w lepszej kondycji jest nasz organizm. 


Wiek metaboliczny - kalkulator


Jak obliczyć wiek metaboliczny ciała? Służą do tego parametry takie jak podstawowa przemiana materii, waga mięśni oraz ilość wody i tkanki tłuszczowej w organizmie. Wszystkie te dane można zmierzyć za pomocą przyrządu zwanego analizatorem składu ciała. Dzięki szczegółowej analizie składu ciała, można dowiedzieć się sporo cennych rzeczy o aktualnym stanie organizmu. Często pozwala to zapobiegać poważnym chorobom zdrowotnym oraz wprowadzeniu koniecznej diety, mającej uchronić organizm przed groźnymi zaburzeniami. Analiza składu ciała jest często impulsem do przeprowadzenia dalszych badań, takich jak analiza składu krwi i moczu oraz ciśnienie, co często daje szansę zapobiegać rozwijaniu się poważnych chorób. Badanie analizy składu ciała można wykonać często bezpłatnie podczas akcji promocyjno-zdrowotnych, a także w wielu przychodniach medycznych, poradniach dietetycznych oraz w klubach fitness. 
 

Jak sprawdzić stan swojego organizmu?

Zaczynasz swoją przygodę ze sportem? Ustal punkt wyjścia. Prosto, bez wyszukanych metod i mierników sprawdź stan swojego ciała i oceń "co mam do zrobi...


Analiza składu ciała - po co?


Analizator składu ciała dostarcza odpowiedzi na wiele pytań dotyczących istotnych parametrów organizmu. Pozwala zdiagnozować takie czynniki jak: procentowa i kilogramowa zawartość tkanki tłuszczowej, nawodnienie organizmu w procentach czy zapotrzebowanie na proteiny. Ponadto, wskazuje wiek metaboliczny (komórkowy), mówiący o rzeczywistym zużyciu organizmu. Co więcej – z analizatora składu ciała można dowiedzieć się jak duże jest otłuszczenie organizmu, które jest przyczyną wielu chorób cywilizacyjnych tj. nadciśnienie, otyłość, cukrzyca czy miażdżyca. Analizator oblicza również masę kości oraz metabolizm spoczynkowy (informuje, ile energii zużywa organizm gdy nie wykonuje dodatkowego wysiłku). Dzięki takiej analizie można wywnioskować, jakie jest faktyczne zapotrzebowanie na składniki odżywcze, jak przygotować zbilansowany plan żywieniowy oraz w  jaki sposób go ukierunkować (zwiększenie masy ciała, czy tylko mięśni, a może niezbędne jest intensywne nawadnianie organizmu).


Wiek biologiczny - jak zatrzymać starzenie się organizmu?


Wiele osób chciałoby zatrzymać czas - zwłaszcza gdy zbliża się menopauza - wiek zdaje się bardziej doskwierać. Jednak ważniejsze od metryki jest rzeczywiste samopoczucie, na które można mieć wpływ niezależnie od tego, ile ma się lat. Niezwykle istotne jest nawadnianie organizmu (min. 2 litrami wody dziennie) oraz unikaniem przy tym spożywania zbyt dużej ilości kawy i herbaty, które zakwaszają organizm i dodatkowo do odwaniają. Ponadto, warto ograniczyć spożywanie czerwonego mięsa na rzecz ryb oraz zwiększyć porcje warzyw i owoców. Najlepiej sięgać także po produkty jak najmniej przetworzone – płatki owsiane, zboża, pełnoziarniste makarony, ciemne pieczywo. Korzystnie jest również unikać fast-foodów, samodzielnie przygotowywać sobie zbilansowane posiłki oraz rezygnować ze słodyczy i ciągłego podjadania.
 

Spalanie kalorii

Jeśli chcemy kontrolować swoją wagę, musimy zadbać o jakość i ilość spożywanych kalorii, oraz okazji do ich spalania, każdego dnia. Czytaj o tym jak t...



Wiek metaboliczny to jedna z najważniejszych informacji o rzeczywistym stanie organizmu, dlatego warto od czasu do czasu go zmierzyć, by wprowadzić do codziennego trybu życia zdrowe przyzwyczajenia. Na pewno organizm odwdzięczy się odjęciem kilku lat w samopoczuciu.