Bieganie czy nordic walking? To dylemat niejednej osoby rozpoczynającej przygodę z regularną aktywnością fizyczną. Od czego zacząć? Dzięki naszym podpowiedziom zdecydujesz, co będzie dla Ciebie najlepsze.  

 

Bieganie a nordic walking - wspólne zalety


Nie ulega wątpliwości, że obie z tych aktywności angażują większość mięśni do pracy - także tych o których zapominasz na co dzień – obejmujących górne i dolne partie ciała. Zarówno bieganie, jak i nordic walking pomagają w utrzymaniu dobrej kondycji, zdrowia oraz pozytywnie wpływają na samopoczucie i dostarczenie energii. Co więcej - zmniejszają ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych takich jak miażdżyca, cukrzyca czy nadciśnienie. Z kijkami można też biegać, jednak przeważnie na górskich szlakach oraz wymagających trasach biegowych. Wymaga to jednak nieco wprawy i znakomitej koordynacji. 

 

Nordic walking a bieganie - dla kogo?


Nordic walking nazywane jest narciarstwem biegowym - tyle, że bez nart. Pierwotnie było w Skandynawii sposobem na trenowanie tej dyscypliny poza sezonem. Niezwykle szybko aktywność ta podbiła serca i młodych i seniorów na całym świecie, konkurując z bieganiem. Nordic walking poleca się zwłaszcza tym osobom, które nie są w stanie pokonać dłuższych odcinków biegiem – szczególnie tym w podeszłym wieku, z nadwagą, dzieciom lub osobom o zmniejszonej kondycji. Bieganie, za sprawą wysokiej intensywności, zwiększa ryzyko urazów, więc ze względów zdrowotnych nie każdy może sobie na nie pozwolić. Podczas nordic walkingu kształtują się mięśnie niemal całego ciała – nie tylko nóg, ale również pośladków, pleców, ramion i rąk. Z kolei w trakcie bieganiu wysmukla się i rzeźbi zwłaszcza nogi i pośladki. 

 

Spalanie kalorii nordic walking i bieganie kalorie


Dzięki obu dyscyplinom możemy jednocześnie ćwiczyć kondycję, wzmocnić mięśnie oraz zadbać o swoją sylwetkę. Forma nordic walkingu angażuje niemal 90% wszystkich mięśni przez co jego trenowanie jest o wiele bardziej efektywne niż uprawianie zwykłego marszu. Prawidłowe chodzenie z kijkami zwiększa aktywność tlenową oraz spalanie kalorii o jakieś 20%. Co więcej – zmniejsza obciążenie kręgosłupa oraz innych stawów (nawet o 5 kg). Bieganie jest jeszcze bardziej efektywne, ponieważ wymaga wzmożonej aktywności mięśni i zużycia tlenu. Podczas godziny jednostajnego biegania możemy spalić ok. 800 kcal (60 minut nordic walkingu to spalenie ok. 300 kcal). Bieganie jest więc lepszym sposobem dla osób chcących zrzucić zbędne kilogramy. Według badań osoby biegające potrafią także skuteczniej kontrolować apetyt (w porównaniu z trenującymi nordic walking). 

 

Sprzęt - bieganie, sprzęt nordic walking


Na początek przygody z każdą z tych aktywności wystarczy wygodne lekkie obuwie oraz niekrępujący ruchów strój z przewiewnych materiałów. Do nordic walkingu potrzebne są jednak specjalne kijki, często również ochraniacze – rękawiczki na dłonie. Wydaje się więc nieco droższym sportem niż bieganie. Stopniowo możemy do każdej z aktywności dokupić specjalistyczne obuwie, stój oraz pulsometr czy zegarek z GPS. 

 

Pamiętaj, że każdy z tych treningów warto rozpocząć choćby krótką rozgrzewką. Aby zwiększyć efektywność nordic walkingu możemy dodawać obciążniki, np. na ramiona. Jeśli nie możemy zdecydować się na jedną z tych czynności, możemy stosować je naprzemiennie.